Tuesday, March 17, 2009

Who is Donn Hauer?

مقاله‌ای از احمد واعظی را می‌خواندم تحت عنوان چیستی هرمنوتیک (چاپ شده در فصل‌نامهٔ ذهن، شمارهٔ 3) که مقدمه‌ای است بر هرمنوتیک، برگرفته از کتاب‌اش تحت عنوان درآمدی بر هرمنوتیک، چاپ شده توسط پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
در ابتدای مقاله بیان شده که معمولاً دان هاور / Donn Hauer را نخستین کسی می‌دانند که هرمنوتیک را شاخه‌ای از دانش دانسته. کنجکاو شدم که سوابق این آقای دان هاور را پیدا کنم. عنوان انگلیسی Donn Hauer را روی گوگل زدم که نتیجهٔ کم و اینکه غالباً نتایج به کپی‌های همین مقاله روی وب‌سایت‌های متفاوت ارجاع می‌دادند، بسیار مشکوک بود. دیگر مقالهٔ نویسنده را هم که در همین موضوع و با عنوان درآمدی بر هرمنوتیک (چاپ شده در کتاب نقد 23) بود نگاه کردم. در آن احتمالاً با غلط چاپی ران هاور و بدون معادل لاتین آن نوشته شده بود، که نتایح گوگلی آن هم همان وضع اسفناک را داشت.

در پانوشت مقالهٔ اول در مجلهٔ ذهن، آمده:
نام‌ کتاب‌ دان‌ هاور چنین‌ بود:
هرمنوتیک‌ قدسی‌ یا روش‌ تفسیر متون‌ مقدس‌
‌Hermeneutica sacra sire methodus exponendarum sacrom litterarum
هرچند عنوان کتاب هم حاوی خطای تایپی است (نام صحیح: Hermeneutica sacra sive methodus exponendarum sacrum litterarum)، ولی بالاخره موفق شدم با بالا پایین کردن عنوان کتاب، نام نویسنده را بیابم: یوهان کنراد دانهاور / Johann Conrad Dannhauer و بالطبع مقالهٔ ویکی‌پدیایی‌اش را: en / de.

1. این را نوشتم تا دیگرانی مانند من گیج نزنند!
2. متن چاپی این دو مقاله را ندیدم، ولی به‌احتمال زیاد خطا از نویسنده نیست، از تایپیست است.